عَنْ أَبِي سَعِيدٍ الْخُدْرِيِّ قَالَ خَرَجَ رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فِي أَضْحَى أَوْ فِطْرٍ إِلَى الْمُصَلَّى فَمَرَّ عَلَى النِّسَاءِ فَقَالَ يَا مَعْشَرَ النِّسَاءِ تَصَدَّقْنَ فَإِنِّي أُرِيتُكُنَّ أَكْثَرَ أَهْلِ النَّارِ فَقُلْنَ وَبِمَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ تُكْثِرْنَ اللَّعْنَ وَتَكْفُرْنَ الْعَشِيرَ مَا رَأَيْتُ مِنْ نَاقِصَاتِ عَقْلٍ وَدِينٍ أَذْهَبَ لِلُبِّ الرَّجُلِ الْحَازِمِ مِنْ إِحْدَاكُنَّ قُلْنَ وَمَا نُقْصَانُ دِينِنَا وَعَقْلِنَا يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ أَلَيْسَ شَهَادَةُ الْمَرْأَةِ مِثْلَ نِصْفِ شَهَادَةِ الرَّجُلِ قُلْنَ بَلَى قَالَ فَذَلِكِ مِنْ نُقْصَانِ عَقْلِهَا أَلَيْسَ إِذَا حَاضَتْ لَمْ تُصَلِّ وَلَمْ تَصُمْ قُلْنَ بَلَى قَالَ فَذَلِكِ مِنْ نُقْصَانِ دِينِهَا
----Ebu Saîd el-Hudrî'nin rivayetine göre "Resülullah sallallahu aleyhi ve sellem bir kurban veya Ramazan bayramında namazgâha çıktı, kadınlar tarafına geçti ve şöyle seslendi:
"Ey kadınlar topluluğu! Sadaka verin; çünkü bana, cehennem halkının çoğunluğunu, sizin oluşturduğunuz gösterildi."Neden ya Resûlellah?" dediler.Dedi ki; "Çok lanet okursunuz ve hayatı paylaştığınız kişiye nankörlük edersiniz.Aklı ve dini eksik olanlar içinde kendine hâkim bir erkeğin gönlünü sizden biri kadar kapıp götürenini görmedim."Dinimizin ve aklımızın noksan olması nedendir ya Resûlellah?" diye sorduklarında dedi ki:"Kadının şahitliği erkeğin şahitliğinin yarısı kadar değil mi?""Evet" dediler."İşte bu, aklının noksanlığıdır" dedi."Âdetli iken namaz kılmaz ve oruç tutmaz; değil mi?""Evet" dediler. "İşte bu da dinlerinin noksanlığıdır" dedi." (Sahih Buhari, Hadis 293)------
Bu hadis hakkinda iki soru ortaya çıkmaktadır. ilk önce neden hadis diyor ki,kadınların ekserisi cehennem ehli olucaktır,peki bu yolla kadınlar kınanmiyorlarmı? ve ikinci olarak neden Peygamber kadınlar için aklı ve dini eksik demektedir. Kadınların ekserisi cehennem ehlimi? sorusunun cevabını burda bulabilirsiniz
İkinci soruya da şu şekilde cevap verilebilir:
Hadisin Mezmunu:
İlk önce metinde ne söylendiğini doğru bir şekilde görmemiz gerekir, Nebi(s.a.s) insanların Bayram arefesinde cihad için sadaka vermelerini istiyordu ve bu yüzdende sinekdoka(Mecaz mürsel) diye bildiğimiz bir üslub kullanarak bunu söylemekteydi : Burada zeka şahitliklerine ve din ilede namaz ve oruçlarına atıfta bulunuyordu. Hadisin sonraki bölümü bunu göstermektedir. Nebi(s.a.s) aslında kadınları cömert bir şekilde Allah yolunda techiz etmeye davet ediyor ve onların hemen-hemen bir cihat sevabından mahrum kalmamalarını istiyordu. Bu diğer başka bir hadisten daha iyi anlaşılmaktadır ve bu hadise baktığımızda onun şaşırtıcı etkisini görebiliriz:
عَنْ جَابِرِ بْنِ عَبْدِ اللَّهِ قَالَ شَهِدْتُ مَعَ رَسُولِ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ الصَّلَاةَ يَوْمَ الْعِيدِ فَبَدَأَ بِالصَّلَاةِ قَبْلَ الْخُطْبَةِ بِغَيْرِ أَذَانٍ وَلَا إِقَامَةٍ ثُمَّ قَامَ مُتَوَكِّئًا عَلَى بِلَالٍ فَأَمَرَ بِتَقْوَى اللَّهِ وَحَثَّ عَلَى طَاعَتِهِ وَوَعَظَ النَّاسَ وَذَكَّرَهُمْ ثُمَّ مَضَى حَتَّى أَتَى النِّسَاءَ فَوَعَظَهُنَّ وَذَكَّرَهُنَّ فَقَالَ تَصَدَّقْنَ فَإِنَّ أَكْثَرَكُنَّ حَطَبُ جَهَنَّمَ فَقَامَتْ امْرَأَةٌ مِنْ سِطَةِ النِّسَاءِ سَفْعَاءُ الْخَدَّيْنِ فَقَالَتْ لِمَ يَا رَسُولَ اللَّهِ قَالَ لِأَنَّكُنَّ تُكْثِرْنَ الشَّكَاةَ وَتَكْفُرْنَ الْعَشِيرَ قَالَ فَجَعَلْنَ يَتَصَدَّقْنَ مِنْ حُلِيِّهِنَّ يُلْقِينَ فِي ثَوْبِ بِلَالٍ مِنْ أَقْرِطَتِهِنَّ وَخَوَاتِمِهِنَّ
Cabir radıyallahu anh'ten şöyle anlatılır: Peygamber aleyhisselam ile Bayram namazında bulundum da, ezan ve kamet okunmadan, hutbeden önce namaza başladı. Sonra Bilal radıyallahu anh'e dayanarak hutbe okumak için kalktı. Ve takvayı emrederek Allah'a taat ve ibadete teşvik etti ve insanlara vaz-u nasihatte bulunduktan sonra, Mescidin gerisinde bulunan kadınlara geldi ve onlara da vaz-u nasihat ederek: Sadaka veriniz, çünkü çoğunuz cehennem odunusunuz!, deyince, kadınların hayırlılarından yanakları al biri kalktı ve: Ey Allah'ın Resulü; neden çoğumuz cehennem odunları oluyoruz, dedi. Peygamber aleyhisselam buna cevaben şöyle buyurdu: Çünkü, siz çok çok şikayet eder ve kocanızın nimetlerini örter, görmezsiniz. Bunun üzerine kadınlar ziynetlerinden küpelerini ve yüzüklerini Bilal'in elbisesine koyarak sadaka vermeye başladılar. (Sahih Muslim, Hadis 1467)
Açıktır ki,bu sözlerin kadınlara söylenmesinin nedeni islamın yüce meselesi için onların yaptıkları gibi daha cömertçe katkıda bulunmasını sağlamak amacıyladır
Metni daha da açıklığa kavuşturmak için daha fazla detay verelim
Kadınlar Zeka yönünden gerçekte gerimidirler?
Bu inkar edilemez bir gerçektir ki,kadınların ve erkeklerin zeka ve duyguları bir-birinden farklıdır. Zeka açısından teorik olarak erkekler kadınlardan analitik,felsefi,kuramsal ve sosyo politik zeka yönünden daha güçlüdürler. Erkeklerin matematik ve saf bilim dallarında genellikle kadinlardan daha iyi olmasının nedeni budur. Bu nedenledir ki,birçok araştırma çalışmaları ve icatlar erkekler tarafından bulunmuş ve daha fazla Nobel bilim ödülünüde erkekler almışdır. BBC-nin, İngilterenin psikoloji dergisinde yayınlanmış araştırma raporuna göre erkeklerin İQ-zeka testi ortalaması kadınların ortalamasında 5 puan fazladır
Diğer yönden kadınlar fıtratı gereği duyguları güçlüdür ve gerçek göz önüne alındıkda duygular insanın tüm eylemlerini çok önemli bir şekilde etkilemektedir.Bir anne çocuğunu hiçbir babanın anlamayacağı şekilde anlar. Kısaca diyebiliriz ki,erkeklerin I.Q-sü (Analitik ve mantıki zekası) ve kadınların E.Q-sü (Emosyonal zekası) daha güçlüdür. [MHS(Multi Health systems) tarafından yapılan Araştırmaya göre kadınların E.Q.-nün Empati,sosyal sorumluluk ve kişilerarası iletişim de dahil olmakla erkeklerden daha fazladır
Bütün kadınlar ve erkekler eşittirler:
Böylece,bir-biriyle kıyasladığımızda biz bütün kadın ve erkeklerin bir yönde önde oldukta diğer yönden bir-birinden geride olduğunu görmekteyiz . Bu yüzden onlar daima bir-birlerine ihtiyac duymaktadırlar. Erkekler kadınlara duygularına göre,kadınlarda erkeklere zekalarına göre muhtaçdırlar. Bu yüzden hadiste okuyoruz;
عن عائشة ...قال رسول الله صلى الله عليه وسلم نعم إن النساء شقائق الرجال
Aişe annemiz nakletdi ki, Resülallah(s.a.s) dedi: "Hiç kuşku yoktur ki, kadınlar erkeklerin ikiz yarıları gibidirler"(Cami' Tirmizi, Kitap 1, Hadis 113)
Yani biz Nebinin(s.a.s) dediklerinin gerçekten doğru ve belli bir bağlamın vurgulandığını görmekteyiz
Üstün olmanın ölçüsü:
Fakat bilinmelidir ki,zeka-ister mantıki istersede emosyonal olsun insan olmanın ölçüsü değildir.Tek kriter takva ve imandır. Aziz olan Allah Kuranı Kerimde şöyle buyurmaktadır:
إِنَّ أَكْرَمَكُمْ عِنْدَ اللَّهِ أَتْقَاكُمْ
Muhakkak ki,Allah yanında en değerliniz,ondan en çok korkanınızdır."(Kuran 49: 13)
Şüphesiz Allah daha iyisini bilir!
Mohammad Aras
No comments:
Post a Comment